Aktualności - mieszkaniec
"Nie mówię, ale mam wiele do powiedzenia"
Kampania społeczna Fundacji GenerAACja
Już 18 listopada Fundacja GenerAACja rozpoczyna kampanię społeczną, której celem jest
zwiększenie świadomości na temat komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) – narzędzi,
które pozwalają osobom niemówiącym skutecznie się porozumiewać.
Hasło przewodnie kampanii, „Nie mówię, ale mam wiele do powiedzenia”, ma zwrócić uwagę
na możliwości, jakie daje AAC w codziennym życiu osób niemówiących oraz ich rodzin.
Kampania obejmie swoim zasięgiem całe województwo podkarpackie i potrwa do 16 grudnia.
Celem kampanii jest podniesienie świadomości społecznej na temat barier komunikacyjnych, z jakimi
zmagają się osoby niemówiące, edukacja w zakresie narzędzi komunikacyjnych (AAC), które
pomagają w przełamaniu tych barier oraz dostarczenie wiedzy o możliwościach wsparcia dla rodzin
i opiekunów osób niemówiących oraz personelu medycznego pierwszego kontaktu.
- Szacuje się, że w Polsce około 1% mieszkańców z różnych przyczyn nie może porozumiewać się
werbalnie. Problem dotyczy zarówno dzieci, jak i dorosłych, a przyczyny są różnorodne – od wrodzonych
schorzeń neurologicznych, takich jak porażenie mózgowe, przez choroby degeneracyjne,
po urazy lub udary. Mimo postępu technologicznego i rozwoju narzędzi wspomagających
komunikację, takich jak systemy AAC, wiedza o tych możliwościach jest wciąż
niewystarczająca. – mówi Paulina Rutka, logopedka i psycholożka, Prezeska Fundacji GenerAACja.
W okresie od 18 listopada do 16 grudnia 2024 r. Fundacja GenerAACja planuje szereg działań
skierowanych do mieszkańców województwa podkarpackiego.
Kluczowym elementem kampanii jest uruchomienie portalu internetowego www.niemowieale.pl
z praktycznymi webinarami dotyczącymi sposobów komunikacji z osobami niemówiącymi. Kampania
obejmie także dystrybucję materiałów edukacyjnych (ulotki, e-booki, plakaty), które będą dostępne
na stronie projektu oraz w placówkach świadczących usługi dla osób z niepełnosprawnościami.
Przewidziano również szeroką kampanię informacyjną w mediach społecznościowych.
- Nasza kampania ma na celu poszerzenie świadomości szczególnie wśród rodziców dzieci
niemówiących, rodzin osób dorosłych z trudnościami w komunikacji oraz personelu medycznego
pierwszego kontaktu. Zbyt często obserwujemy, że osoby niemówiące borykają się na co dzień z
ogromnymi trudnościami – poczuciem izolacji, brakiem możliwości wyrażenia podstawowych potrzeb
czy emocji, a także wykluczeniem społecznym. Dla wielu z nich brak skutecznej komunikacji oznacza
także nieprawidłową diagnozę medyczną lub niewłaściwe wsparcie terapeutyczne – mówi Katarzyna
Włodarczyk, terapeutka AAC, Wiceprezeska Fundacji GenerAACja.
- Dlatego tak ważne jest, by edukować społeczeństwo i instytucje, z którymi osoby niemówiące
mają kontakt, jak mogą wspierać Fundacja na rzecz Zawsze Dostępnej Komunikacji (AAC)
i Technologii Wspomagającej (AT) ich w codziennym życiu. Chcemy pokazać, że osoby niemówiące
mają wiele do przekazania i mogą aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym – wystarczy tylko
odpowiednio je wesprzeć.
Partnerzy Kampanii
Honorowy patronat nad kampanią objęło Miasto Rzeszów.
W kampanię zaangażowali się lokalni Partnerzy, w tym Uniwersytet Rzeszowski, Okręgowa Izba
Pielęgniarek i Położnych w Rzeszowie, Szpital Specjalistyczny im. św. Rodziny, Stowarzyszenie
Studentów i Absolwentow Medycyny IMFSA-Poland w Rzeszowie.
Szczegółowe informacje na temat kampanii oraz związane z nią materiały merytoryczne dostępne są na stronie internetowej www.niemowieale.pl
Kampanię organizuje:
GenerAACja- Fundacja na rzecz Zawsze Dostępnej Komunikacji (AAC) i Technologii Wspomagającej
(AT) powstała po to, aby zwiększać dostęp do wiedzy na temat komunikacji wspomagającej i
alternatywnej (AAC). Od 5 lat działamy na rzecz osób niemówiących z niepełnosprawnością, ich
rodzin, specjalistów, nauczycieli i opiekunów w placówkach, w których przebywają osoby
niepełnosprawne. Zwiększamy świadomość i edukujemy przedstawicieli środowiska medycznego,
instytucji publicznych i przedsiębiorstw w zakresie dobrych praktyk, związanych z dostępnością
komunikacyjną. www.generaacja.pl